부조풍경 100×100cm oil on canvas 2022
작업의 시작은 자연에 대한 심미적 관심 관찰에서부터 시작된다. 창작의 경험은 아주 작은 틈
사이로 시작되어 벌어져가는 사이로 보이는 세계의 확장이며 기록이다. 자연이 갖는 대칭적 구조 이중적 부조형식의 평면, 평면위로 떠다니는 색면회화의 총체적인 분위기 겹겹이
쌓여가는 모호한 경계에 대한 뉘앙스는 작업의 기반이 되는 자연의 요소이다.
작업에서 반복적으로 드러나는 대칭적 구조- 데칼코마니 구조는 삶과 현실에서
느끼는 완전한 모습에 대한 불안한 환각, 강박, 미완성의 삶이 만들어내는 자연과 내면의 심리적 구조물이다.
작업은 전반적으로 물을 기초로
형상화 되고 재해석되어진다. 물이 가진 무의식의 세계를 표현하고 지향하는 모습은 작업의 기초이자 형식의 근본이다. 물이라는 성질을 통해 색면 화화에서 나타나는 특징처럼 하나의
색이 큰 면을 이루고 캔버스 전체에서 색을 칠해 화면 밖으로 색이 한없이 연장되는 느낌을 추구한다. 그것은 평면 위를 떠다니는 색으로
시각언어가 된다. 또한 물의 투영되는 현상을 통해 개인과 현실 이상과 세계 삶과 죽음이 끊임없이 강박적으로 서로를 담고 있는 속성으로
해석된다. 자연의 구조와 뉘앙스를 매개로
질문하며 흔적이 남는 박제된 자연의 이미지 실제와 비현실의 경계의 이미지를 만든다.
이러한 박제된 듯한 진공상태의 자연의 모습을 표현하기 위해 조각의 하나의 기법인 부조형식을
착안한다. 부조는 형상을 이루는 면과 배경이
되는 면이 이중구조를 이루는데 배경 면을 일괄적으로 평면으로 다듬어 추상적 깊이감을 나타낸다. 이러한 이중구조가 갖는 비현실성이
박제된 자연과 심리적 흔적이 물의 수증기처럼 겹겹이 쌓여 환각의 숲으로 재해석된다.
삶은 해석되지 못한 모호한 것들로 뒤엉켜있다. 흩어지고 모여 들기를
반복하면서 불완전한 안개와 같은 자연의 현상으로 존재한다. 환각의 숲은 자기보존이
절실한 현대인의 해석되지 못한 그림자이다. 불안한 환각은 대칭에 대한
강박만큼이나마 채워지지 않는 공허이다. 박제된 공간은 이러한
허기를 표현하며 동시에 존재자체의 충만을 이야기한다. 자연과 인간의 투영적 관계속에서 인간적인 삶에 대한
수많은 물음이 발생된다. 한 개인에게는 창작의
근원이기도 하며 수없이 많은 필요로 공유되고 공존해나가야 할 관계에 대한 작업이다.
- 우리는 육체뿐만 아니라 우리의 존재 자체가 자연과 관계가 있으며 자연에 포함되어 있다고 느껴야 한다. 그럴 때에야 비로소 우리는 자연과 현실적인 관계를 맺게 된다.
- 헤르만 헤세
I start work
by drawing water. To reflect something to the water is quite healing and contemplative. The distinguishing properties of water, symmetry and
transparency effect, doubled surface of relief, a nuance of vague boundaries
piled up on the color planes become an element of work. The repeated
symmetrical structure-decalcomani is the psychological structure of nature and inner
side, created by incomplete life, anxious, hallucinations, and obsessions to
the complete appearance in reality. Works
are formed and reinterpreted by the notion of water. My fundamental attitude to the work is pursuing an
unconscious world of water. Through
the properties of water, a color forms a large side
like a feature that appears on a color surface, and paints the entire canvas to
pursue the feeling of the color spreading endlessly beyond the screen. It becomes a visual language with colors floating on the surface. Through the effect of water projection, I want to interpret it
as an individual world of ideal and reality, and instant interaction between
life and death.
By asking
questions through the structure and nuance of nature, it creates an image of
the boundaries between realistic and unrealistic nature with traces. To represent stuffed nature in vacuum, I choose relief
forms, one kind of sculpture. In the relief, there are two layers of structure,
one is surface of shapes and the other is surface of backgrounds. The
background surface is collectively trimmed on a plane, and it represents
abstract depth.
The
unrealistic nature and psychological traces of this dual structure are piled up
like water vapor and reinterpreted as a forest of hallucinations. Life is
intertwined with ambiguous things that cannot be interpreted. It exists as a natural phenomenon, such as an incomplete
fog, as it scatters and gathers.
The Forest of
Hallucinations is an interpretation of modern people who desperately need self-protection It's a shadow. An anxious hallucination is an unfulfilled void as much
as an obsession with symmetry. The stuffed space expresses this hunger and at the same
time talks about the filling of existence itself. Numerous questions about human life arise in the projective
relationship between nature and humans. For an individual, it is also the
source of creation and a relational story produced in countless meanings.